Het sprekende bord

"Het Sprekende Bord". Alleen de naam klinkt al zo uitnodigend dat je er meteen nieuwsgierig door wordt gemaakt. En bij kinderen werkt het precies zo! Het bord is op heel veel manieren in te zetten maar ik wil vandaag met je delen hoe je het kunt inzetten in je praktijk om de schrijfvaardigheid te stimuleren. Extra fijn want kinderen met schrijfproblemen hebben vaak een hekel aan schrijven gekregen doordat ze er pijn of frustratie van kregen. Veel herhaling is belangrijk om de aansturing, lettervormen, verbindingen en lijnvoering te automatiseren. Maar nog belangrijker is dan dat kinderen gemotiveerd blijven. Dat kan natuurlijk met de meer dan 750 thema werkbladen in Beweegwereld waardoor je heel veel afwisseling kunt bieden op het gebied van voorbereidend schrijven en schrijven van cijfers, letters, woorden en zinnen. Maar ook het werken met aantrekkelijke materialen tijdens je behandeling zorgt voor meer plezier en daardoor vooruitgang. Het Sprekende Bord is hiervoor uitstekend geschikt!

Wat is het

Het Sprekende bord is een rechthoekig bord met 44 vakjes waarachter je een boodschap van 10 seconden kunt inspreken. Het bord is geschikt om op te schrijven met White Board stift en makkelijk schoon te maken met een licht vochtige doek. Ik vind deze stift met extra dunne en vloeiende punt hiervoor erg fijn. Ook kunnen er afbeeldingen in de vakjes worden geplaatst. Het Sprekende Bord werkt op 2 AAA batterijen, deze zijn niet inbegrepen.

Hoe werkt het

Opnemen

Zet het bord aan. Druk op het vakje. Je hoort een piep zodat je weet dat de opname van start gaat. Spreek je letter of woord in. Druk nogmaals op het vakje. Je hoort een dubbele piep zodat je weet dat de opname is gestopt. Ga naar het volgende vakje.

Afspelen

Zet het bord aan. Druk op het vakje en luister naar de opname.

10 Speelsuggesties met het Sprekende Bord

* Schrijf de schrijfletters in de vakjes en spreek de letters in. Het kind kan de letters beluisteren, bekijken en vervolgens opschrijven.

* Wis de schrijfletters uit en teken in plaats van de letters een stip. Het kind kan de letters beluisteren en zelf bedenken hoe deze geschreven moet worden en vervolgens opschrijven. Is het gelukt? Laat het kind zelf de stip uitwissen zodat het ziet welke hij al gedaan heeft.

* Schrijf de cijfers van 1 tot 10 op en spreek de naam van een vorm (vierkant, cirkel etc.) in. Het kind kan op een cijfer drukken en de vorm natekenen. Maar dat kan natuurlijk ook andersom! Teken de vormen en spreek de cijfers in. Het kind kan op een vorm drukken en het cijfer dat hij hoort opschrijven.

* Spreek woorden in waarbij verbindingen voorkomen die het kind nog lastig vindt. Verdeel de woorden over het spelbord en spreek bij sommige vakjes niets in. Schrijf of teken niets in de vakjes. Laat het kind op een vakje drukken, het woord opschrijven en vervolgens met de whiteboard stift een kruisje in het vakje plaatsen zodat het duidelijk wordt welke woorden het kind al gevonden heeft.

* Spreek de lettersporen in, geef het vakje een symbool (en dus niet de juiste letter) en laat het kind luisteren, raden en opschrijven welke letter er bij het vakje hoort.

* Plaats afbeeldingen of picto’s in de vakjes, spreek het bijbehorende woord in. Het kind kijkt eerst naar de afbeelding en schrijft het woord op. Daarna kan hij op het vakje drukken om te luisteren en te controleren of hij het juiste woord heeft opgeschreven.

* Schrijf 3 rijen met cijfers van 1 tot 6 op en spreek op elke rij een stukje van een zin in. Laat het kind met een dobbelsteen gooien en op het juiste vakje drukken om te luisteren welke deel hij op mag schrijven. Klik hier voor een gratis download van een Schrijfopdracht.pdf uit Beweegwereld om in te spreken. 

* Laat een kind de letters inspreken en op een gekopieerd vel van het whiteboard zelf de letters opschrijven.

* Spreek de letters in die het kind nog erg lastig vind, geef de vakjes een kleur of cijfer en laat het kind kiezen in welke volgorde het wil oefenen met schrijven of gooien met een kleuren- of cijferdobbelsteen.

*Spreek 1 deel van een dubbelwoord (was-beer, ham-ster) in en geef het vakje een symbool. Spreek het andere deel van het dubbelwoord in op een andere plaats en teken hetzelfde symbool erbij. Laat het kind de vakjes als een memory bij elkaar zoeken, afluisteren en het dubbelwoord opschrijven.

Heb je zelf nog meer suggesties met het Sprekende Bord? We horen het graag!

N.B. Deze blogpost is niet gesponsord maar geschreven uit enthousiasme en ter inspiratie. Soms staan er links in naar handige artikelen die te koop zijn bij een webshop. Dit kunnen gewone links zijn maar ook zogenaamde affiliate links die werken met Cost per sale (CPS). Er wordt aan Beweegwereld een kleine vergoeding betaald als de klant een artikel koopt via de link in dit blog.

 Alle inhoud (teksten, afbeeldingen, bestanden) op deze website en intellectueel ontwerp van deze website is eigendom van Beweegwereld. Het is niet toegestaan om (delen) van de inhoud te kopiëren of te (her)publiceren in welke vorm dan ook. Het is wel toegestaan om links naar artikelen op deze website te publiceren met bronvermelding.